.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سپاه پرچم امارات را در ابوموسی پایین کشید


پایین کشیدن پرچم امارات در ابوموسی و منافع ملی ایران
 نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه ی گذشته پرچم های امارات عربی متحده را در بخش جنوبی جزیره ایرانی ابو موسی پایین کشیدند و پرچم ایران را به جای آن ها بر افراشتند. این درحالی است که در شرايط فعلي به نظر می‌رسد امارات علاقمند به ايجاد تنش با ايران بر سر جزایر سه‌گانه باشد تا به هدف خود نزديك تر شود.

به گزارش شمال نیوز  این پرچم را اتباع اماراتی ساکن بخش جنوبی جزیره ابوموسی واقع در خلیج فارس، به نشانی حاکمیت امارات، در این بخش بر افراشته بوده اند.

کشتی‌های اماراتی و آمریکایی مرتبا وارد آب های ساحلی ایران در جزیره ابوموسی می شوند اما اخیرا نیروهای سپاه پاسداران از ورود آن ها به این منطقه جلوگیری کرده اند.

نیروهای سپاه پاسداران مسوولیت کنترل حوزه ی نفتی ایران در جنوب ابوموسی را بر عهده دارند.

کشور امارات عربی متحده مدعی حاکمیت سه جزیره ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ است اما ایران به شدت این ادعا را رد می کند.

این سه جزیره در طول تاريخ در حاکمیت ایران بوده اند اما نیروهای بریتانیایی در تجاوزهای استعماری خود از اواخر دوره قاجار این جزایر را به اشغال در آوردند. اگرچه ایران در آن زمان درگیر انقلاب مشروطه بود، اما این اقدام با اعتراض شاه وقت یعنی مظفر‌الدین‌شاه قاجار روبرو شد. ایران هم‌چنین تلاش‌هایی نظامی برای پایان دادن به اشغال بریتانیا صورت داد اما به خاطر حفظ امنیت سواحل جنوبی خود پس از تهدیدهای بریتانیا، از این جزایر خارج شد.

جزایر سه‌گانه پس از آن مورد ادعای امارات که دولت تحت‌الحمایه انگلستان به شمار می‌رفت بوده اند. طرف ایرانی نیز در ادوار مختلف 100 سال گذشته تلاش‌های دیپلماتیک مختلفی برای برقراری مجدد حاکمیت خود اعمال داشته است. عبدالحسین تیمورتاش، از سیاست‌مداران عصر پهلوی اول، از جمله کسانی بود که در مقطعی نمایندگی ایران در این مذاکرات را بر عهده داشت.

سرانجام انگلستان در اواخر دهه شصت میلادی اعلام کرد که قصد پایان دادن به حضور نظامی خود در خلیج فارس را دارد. دولت وقت ایران نیز تلاش‌های خود را برای تعیین تکلیف این سه جزیره از سر گرفت. در سال 1971 میلادی با ابتکار بریتانیا و حمایت امریکا و سازمان ملل، محمد رضا شاه پهلوی پذیرفت که بحرین از ایران جدا شود و اعلام استقلال کند. در مقابل، ایران نیز از طریق وزارت خارجه انگلستان، توافق‌نامه‌ای با شیخ‌نشین‌های امارات امضا کرد که بر اساس آن اگرچه نسبت به وضعیت حاکمیت این جزایر سه‌گانه تعیین تکلیف نشده بود، اما مقرر شد که کنترل این سه جزیره، به استثنای یک چهارم بخش جنوبی ابوموسی در اختیار ایران باشد.

این توافق‌نامه مورد اعتراض برخی جناح‌های سیاسی امارات بود. به همین دلیل کشور امارات اقدام به طرح شکایت در شورای امنیت نمود. مناسبات پیچیده ایران با برخی کشورهای غربی و ضعف ادله حقوقی امارات سبب شد تا این پرونده به جایی نرسد و در این شورا معلق بماند.

امارات هر پنج‌ سال یک بار با تمدید درخواست خود این پرونده را مفتوح نگاه می‌دارد و طی 40 سال گذشته همیشه با جنجال‌های دیپلماتیک در صدد القای این موضوع بوده که درباره این سه جزیره، میان ایران و امارات، «منازعه» وجود دارد، بنابراین شورای امنیت باید برای حفظ صلح بین‌المللی مجددا به این پرونده وارد شود.

مقامات مسئول ایرانی همواره در تلاش بوده اند تا آرامش روابط طرفین حفظ شود و این سه جزیره که دارای موقعیت استراتژیک و برخی منابع زیرزمینی هستند در حاکمیت ایران حفظ شود. اخیرا جنجال‌های امارات با توجه به مطرح شدن پرونده هسته‌ای در شورای امنیت، ابعاد تازه‌ای یافته است.

آيا امارات خواهد كوشيد در شرايطي كه فشارهاي بين المللي روز به روز بر ايران بيشتر مي شود، ابوموسي را وسيله‌اي براي افزايش فشارها قرار دهد و به اهداف خاص خود نزديك‌تر شود؟/فرارو


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 24 مهر 1389
آبرو و اعتبار نظام سپاه پاسداران است افرین برهمت والایشان
مرتضي 27 مهر 1389
ايران بايد 1- تركيب جمعيتي اين جزيره را بنفع ايران كند 2- با سرمايه گذاري در اين جزيره زمينه توليد و رشد بازار و رفت و آمد از سرزمين اصلي به جزيره را فراهم كند3- ارتباط دريايي با بقيه جزاير ايران بصورت تورهاي مسافرتي و سياحتي و خريد و فروش ايجاد نمايد4- نيروي دريايي را در اين منطقه تقويت نمايد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.114 seconds.